Marknadsföra vård- och omsorgsyrkena

Göteborgs Stad vill attrahera och rekrytera nya medarbetare till vård- och omsorgsyrkena, gärna unga personer. I samarbete med en konsult har ett koncept tagits fram som du kan läsa om lite längre ner på sidan.

Vi har också tagit fram två filmer i samarbete med en byrå.

vad-vi-vill-förmedlavad-innebär-det-att-jobba-i-Gbg-Stadvad-innebär-det-att-jobba-i-omsorgenKonceptet innehåller grund- och byggstenar.

Grunden

För att nå fram, behöver vi adressera ungdomar utifrån var de befinner sig i beslutsprocessen. Tänk på vem du vill prata med och vad du vill uppnå. Försök sedan räkna ut i vilken fas av beslutsprocessen som mottagaren befinner sig. Sedan kan vi inleda en dialog som utgår ifrån mottagarens behov istället för vad vi vill ha sagt.

beslutsprocessen foto textGrunden handlar också om olika förhållningssätt till kommunikationen:

  1. På mottagarens villkor
  2. Rakt på sak
  3. Ärligt
  4. Inte för alla

Byggstenar för att förtjäna uppmärksamhet

För att FÖRTJÄNA målgruppens intresse utgår vi ifrån dessa tre delar i all kommunikation:

  1. Karriär
  2. Fördomar
  3. Rekrytering

1) Karriär är att jobba – att levla är att leva.

När man frågar personer som jobbar, eller har jobbat inom vård och omsorgsyrken beskriver de ofta hur de själv växt som människa av att arbeta med människor. Levla-metaforen beskriver det bra. Levla kommer från gaming-världen. Att levla är att komma upp en nivå. Du börjar spelet helt oerfaren men för varje erfarenhet levlar du dig själv vad gäller möjligheter, förmågor och självkänsla. Samtidigt växer din värld – du kan specialisera dig, du kan hjälpa till i krisområden, du kan jobba med äldre människor eller med teknisk utveckling. Du levlar dig själv.

Att arbeta inom vård och omsorg är belönande bortom vad som hamnar i plånboken, det är ett yrke där du gör skillnad på riktigt och som ger dig möjligheter som få andra yrken ger. Att gå vård- och omsorgsprogrammet och läsa till undersköterska är en inträdesbiljett till en värld där du kan levla dig själv, levla Göteborg, levla yrket och vara med och levla världen. Då känns det futtigt att tala om karriär.

2) Raka frågor kräver raka svar.

Slå hål på myter som är så etablerade att de upprepas till och med av dem som har ambitionen att tala positivt om jobben.

3) Förändringsagent – ett traineeprogram för framtidens anställda inom vård och omsorg

Att låta unga UPPLEVA vad vi menar med spännande framtidsyrke och vara med och innovera framtidens yrkesroller och arbetsmiljö tror vi är ett bra sätt att förändra bilden av vård och omsorg.

Mer information hittas under rubrikerna Yrkesambassadörer och Feriearbetare.

Vill du veta mer? Kontakta

Erika Rodríguez Lindgren, projektledare, Intraservice, 031-366 42 87

Göteborgs Stads logotyp